Gratis kollektiv trafik er både velfærd, skattelettelse og miljøgevinst, og gør samfundet 6 milliarder kroner rigere hvert år

Gratis kollektiv trafik er både velfærd, skattelettelse og miljøgevinst, og gør samfundet 6 milliarder kroner rigere hvert år

Det er en "beskidt hemmelighed" ved alle privatbiler, uanset hvad de kører på, at det koster meget mere CO2 at fremstille dem end kollektive trafikmidler

Af journalist Klaus Cort Jensen, klauscort@gmail.com

Det vil koste staten 11,4 milliarder at indføre gratis kollektiv trafik (GKT). Men samtidigt vil borgerne både få 12,9 milliarder i skattelettelse/ besparelse på transport og for 1,8 milliarder ekstra velfærd i form af nye gratis rejser. Udgifterne til flere busser, skinner og togvogne er afholdt helt gratis, ved at give skattelettelse på denne måde. Samfundet bliver 3,3 milliarder rigere (2005-tal).

Hertil skal lægges sparet trængsel og vejinvesteringer samt færre sygedage og dødsfald på grund af af færre trafikuheld og mindre luftforurening. I 2017-tal bliver det i alt til et samfundsøkonomisk overskud på 6,1 milliarder kroner hvert år.
Det viser mine simple videre beregninger på tal fra Teknologirådet (2006), Danmarks Statistik og COWI/ Dansk Industri.

                                                                                                  (brug linkene under "Kilder" nedenfor)

Hvor skal pengene ...
Siden 2005 er bilafgifterne sat ned. Det har gjort det relativt billigere for staten at indføre GKT, fordi staten ikke mister helt så mange bilafgifter. Staten mister afgifter fra biler og brændstof, men vil få afgifter fra alle mulige andre varer når borgerne bruger de 12,9 milliarder de har fået i skattelettelse/ besparelse på transport. Samtidigt kan kørselsfradraget afskaffes.
Disse tre forhold er, helt eller delvis, svaret på det klassiske spørgsmål: hvor skal pengene, de 11,4 milliarder, komme fra?
Regeringen har foreslået en CO2-mærkningsordning, der angiver hvor meget CO2 der er medgået til varernes fremstilling. Det ville da være oplagt, at den oplysning også er indregnet i, hvad der står på prismærkningen. Så er det forureneren, der kommer til at betale.
Drivhusgas-moms vil sikre minimering af drivhusgasser i alle produktionsled. Mindre virksomheder, målt i drivhusgas-omsætning, bør undtages bureaukratiet. De økonomiske vismænd anbefaler beskatning af drivhusgasser - også dem, der kommer fra landbruget.
Til gengæld bør man lette skatten på arbejde ved at hæve bundfradraget. Først og fremmest af hensyn til den sociale balance, men det vil også gøre det billigere at reparere og genbruge ting. Desuden er det jo unfair konkurrence, især overfor lavtlønnede ufaglærte, at robotter ikke skal betale ”personskat” og for transport til og fra arbejde. GKT er en slags bundfradrag (/borgerløn) specifikt på transportområdet.
Det eneste problem ved drivhusgasser som beskatningsobjekt er, at de helst skal forsvinde helt. Så staten må finde på noget nyt at beskatte inden 2050.

Tid og trængsel koster
Kollektiv trafik kan transportere langt flere mennesker på langt mindre plads end privatbiler.
Tag en busfuld passagerer og sæt dem i hver sin bil. Værsgo, så har du en halv kilometer ekstra kø. Nedsættelse af bilafgifter gør netop det, flytter folk fra busser til biler. GKT gør det modsatte. Tænk over det næste gang, du holder i kø.
Tidsspilde i trafikken koster 22,6 milliarder om året. GKT vil både betyde hyppigere afgange i den kollektive trafik og mindre trængsel på vejene. Dansk Industri burde logisk set være den fremmeste fortaler for GKT, fordi GKT øger arbejdsudbudet, og fordi tidsspildet koster deres medlemsvirksomheder mange penge.
”Produktions-Danmark” ligger også i meget høj grad i Hovedstadsregionen, Århus-området osv..
I og nær de store byer, hvor trængslen på vejene er værst, er der simpelthen ikke plads til at bygge flere motorveje, ikke plads til flere biler. Og det hjælper jo ikke meget på trængslen der, at bygge motorveje i Nord- og Vestjylland. Det ligner, set i forhold til trængselsproblemet, mest en overspringshandling.

Cyklen fortsætter
Cyklen er ikke kun et transportmiddel. Cyklen er et nydelsesmiddel. Selv om den er et sundt nydelsesmiddel er den afhængighedsskabende. Desuden giver cyklen hurtigere bevægelsesfrihed i byens rum end kollektiv transport plus gåben. Kombinationen af cykler og S-tog er genial, og ideen med cykelkupeer/-vogne bør udbredes til andre tog. Der er derfor ingen grund til at frygte, at GKT vil medføre mindre cykling. Cyklen vil fortsætte sin fremgang – fremrulning.

Elbiler løser ikke CO2-problemet
Statsministeren bebudede i sin åbningstale for indeværende folketingssamling, at benzin- og dieselbiler skal udfases fra 2030. Jeg foreslog i 2009 at forbyde salg af benzin- og dieseliler fra 2020 i et læserbrev i Information. Men jeg vil vente med at glæde mig, indtil jeg ser lovforslaget, der logisk set bør komme i indeværende folketingssamling. Ellers er det kun kønne grønne men tomme ord.
Det koster meget mere CO2 at fremstille en elbil end en fossilbil. Bjørn Lomborg har kaldt det ”elbilens beskidte hemmelighed”.
Til elbilernes forsvar skal det nævnes, at de i forhold til fossilbiler indhenter forskellen i fremstillings-CO2 inden 100.000 km kørsel, hvis de kører på helt grøn strøm. Desuden vil luftforureningen i byerne med partikler og udstødningsgasser helt forsvinde.
Men det er en ”beskidt hemmelighed” ved alle privatbiler, uanset hvad de kører på, at de er langt mindre effektive end kollektive trafikmidler, når man ser på levetids-personkilometre pr. kilo fremstillings-CO2.
Det skyldes for det første, at kollektive trafikmidler producerer personkilometre i mange af døgnets timer, mens privatbiler holder stille, og optager plads, der i øvrigt kunne bruges til noget bedre, det meste af deres levetid.
For det andet, kræver det færre materialer og dermed mindre CO2 at fremstille eksempelvis en bus end 30 privatbiler. Fremstillings-CO2 pr. benyttede sæder er mindre for kollektive trafikmidler.
For det tredje, har kollektive trafikmidler – når der ses bort fra IC4 – en længere levetid end privatbiler.

Fremtiden nærmer sig
Minimering af CO2-belastningen fra transportsektoren er nødvendig, hvis CO2-nul-målet i 2050 skal nås. Det opnås ikke ved at erstatte fossilbiler med elbiler. Det kræver, at mest muligt bilkørsel flyttes til kollektiv trafik, og det opnås kun, men ikke nødvendigvis alene, ved at gøre kollektiv trafik gratis. Valget står imellem at tage skridtet nu eller være fodslæbende. Jo før skridtet tages, jo bedre vil vi være stillet i den fremtid - der nærmer sig dag for dag.
Som statsminister Lars Løkke Rasmussen sagde i sin tale på P4G-mødet: ”We do not need business as usual. We need business unusual. We do not need half-hearted commitment. We need big ambitions. We do not need any more words. We need action.” - Kønne grønne ord.



Kilder:
Klaus Cort Jensen: Forbyd biler i 2020 nu (rul ned på siden)

Kommentarer

  1. Husholdningernes forbrug af transport ifølge Danamrks Statistik jf. tabel nedenfor. Summen af posterne 7111 og 7211 -7251 (begge inklusive) udgør 3.1434,7 kroner. Dette er ganget med antallet af husstande 2.553.300. Der fås at: I alt bruger Danskerne på biler og de øvrige nævnte poster 80,262 milliarder kroner.
    Teknologifrådet skønner at 4 % af bilisterne vil skifte til kollektiv transport ved indførelse af gratis kollektiv trafik 4% af 80,262 milliarder er 3,210 milliarder kroner.


    2003:2005
    ALLE HUSSTANDSTYPER
    7111 Biler 13 221,2
    7121 Motorcykler o.l. 364,9
    7131 Cykler 650,1
    ANDEN TRANSPORT OG KOMMUNIKATION 28 514,1
    7211 Reservedele, tilbehør til transportmidler 1 260,1
    7221 Brændstof, smøremidler 8 321,0
    7231 Reparation mv. af transportmidler 3 518,9
    7241 Andre tjenesteydelser vedr. transportmidler 2 655,8
    7251 Vægtafgift, ejerafgift 2 457,7

    Data indsamles over 3 år og omregnes til det midterste. Årligt udskiftes 1/3 af husstandene.
    Sammenligning bør derfor ske mindst 3 år tilbage. Der er små ændringer i den præcise afgrænsning
    af forbrugsarterne i de forskellige år. Forbruget er inkl. moms mv.

    (Min beregning foretaget 2007, hvor 2004-2006-tal endnu ikke forelå)

    Ikke medtaget (ser jeg nu 2019):

    Husstandenes gennemsnitlige forbrug efter prisenhed, forbrugsgruppe og
    tid
     
    2005 Løbende priser

    12.5.4.1 Motorkøretøjsforsikring: 5 118 kroner pr. husstand.

    Jeg kontaktede i 2007 DS og spurgte hvad ”Andre tjenestydelser” var, og fik svaret, at det var f.eks. bilforsikring og renter og gebyrer på billån.

    Konklusion: I Tabel 1 er gevinsten for ”Borgerne” ved ”Midre forbrug af biler” i virkeligheden lidt større end angivet. Det skulle være 6,5 (3,7 / 9,3) i stedet for 5,6 (3,2 / 8,0).
    Den samfundsøkonomiske gevinst ved GKT er således 0,9 (0,5 /1,3) større end angivet (2005-tal).
    Ved 7 procents overflyuning 1,1 milliard større end angivet i tabel 2.
    På den anden side er omkostningerne ved trafikuheld angiveligt indregnet i COWI’s (Dansk Industri’s tal), og det er jo sådanne motorkøretøjforsikringer skal betale for, så det vil måske være at tælle den samme ting to gange, at medtage det (?).

    Overslag: 2,5 millioner husstande, der bruger 5000 kroner på motorkøretøjsforsikring = 12,5 milliarder kroner. Hertil skal lægges sundhedsvæsenets udgifter til behandling af trafikofre.
    Sygefravær og tabt aebejdsevene er forsikringsdækket for borgeren, der har været i et trafikuheld, men tabet ved sygefravær og førtidspensioner mv. for arbejdsgivere og det offentlige er ikke.
    Dette blot til uddybning af emnet.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Gratis kollektiv trafik gør grøn omstilling af trafikken til en 12 mia kr. stor overskudsforretning hvert år