Gratis kollektiv trafik er både velfærd, skattelettelse og miljøgevinst, og gør samfundet 6 milliarder kroner rigere hvert år
Gratis kollektiv trafik er både velfærd, skattelettelse og miljøgevinst, og gør samfundet 6 milliarder kroner rigere hvert år
Det er en "beskidt hemmelighed" ved alle privatbiler, uanset hvad de
kører på, at det koster meget mere CO2 at fremstille dem end kollektive
trafikmidler
Af journalist Klaus Cort Jensen, klauscort@gmail.com
Det vil koste staten
11,4 milliarder at indføre gratis kollektiv trafik (GKT). Men
samtidigt vil borgerne både få 12,9 milliarder i skattelettelse/
besparelse på transport og for 1,8 milliarder ekstra velfærd i form
af nye gratis rejser. Udgifterne til flere busser, skinner og
togvogne er afholdt helt gratis, ved at give skattelettelse på denne
måde. Samfundet bliver 3,3 milliarder rigere (2005-tal).
Hertil skal lægges
sparet trængsel og vejinvesteringer samt færre sygedage og dødsfald
på grund af af færre trafikuheld og mindre luftforurening. I
2017-tal bliver det i alt til et samfundsøkonomisk overskud på 6,1
milliarder kroner hvert år.
Det viser mine
simple videre beregninger på tal fra Teknologirådet (2006),
Danmarks Statistik og COWI/ Dansk Industri.
(brug linkene under "Kilder" nedenfor)
Hvor skal pengene
...
Siden 2005 er
bilafgifterne sat ned. Det har gjort det relativt billigere for
staten at indføre GKT, fordi staten ikke mister helt så mange
bilafgifter. Staten mister afgifter fra biler og brændstof, men vil
få afgifter fra alle mulige andre varer når borgerne bruger de 12,9
milliarder de har fået i skattelettelse/ besparelse på transport.
Samtidigt kan kørselsfradraget afskaffes.
Disse tre forhold
er, helt eller delvis, svaret på det klassiske spørgsmål: hvor
skal pengene, de 11,4 milliarder, komme fra?
Regeringen har
foreslået en CO2-mærkningsordning, der angiver hvor meget CO2 der
er medgået til varernes fremstilling. Det ville da være oplagt, at
den oplysning også er indregnet i, hvad der står på
prismærkningen. Så er det forureneren, der kommer til at betale.
Drivhusgas-moms vil
sikre minimering af drivhusgasser i alle produktionsled. Mindre
virksomheder, målt i drivhusgas-omsætning, bør undtages
bureaukratiet. De økonomiske vismænd anbefaler beskatning af
drivhusgasser - også dem, der kommer fra landbruget.
Til gengæld bør
man lette skatten på arbejde ved at hæve bundfradraget. Først og
fremmest af hensyn til den sociale balance, men det vil også gøre
det billigere at reparere og genbruge ting. Desuden er det jo unfair
konkurrence, især overfor lavtlønnede ufaglærte, at robotter ikke
skal betale ”personskat” og for transport til og fra arbejde. GKT
er en slags bundfradrag (/borgerløn) specifikt på transportområdet.
Det eneste problem
ved drivhusgasser som beskatningsobjekt er, at de helst skal
forsvinde helt. Så staten må finde på noget nyt at beskatte inden
2050.
Tid og trængsel
koster
Kollektiv trafik kan
transportere langt flere mennesker på langt mindre plads end
privatbiler.
Tag en busfuld
passagerer og sæt dem i hver sin bil. Værsgo, så har du en halv
kilometer ekstra kø. Nedsættelse af bilafgifter gør netop det,
flytter folk fra busser til biler. GKT gør det modsatte. Tænk over
det næste gang, du holder i kø.
Tidsspilde i
trafikken koster 22,6 milliarder om året. GKT vil både betyde
hyppigere afgange i den kollektive trafik og mindre trængsel på
vejene. Dansk Industri burde logisk set være den fremmeste fortaler
for GKT, fordi GKT øger arbejdsudbudet, og fordi tidsspildet koster
deres medlemsvirksomheder mange penge.
”Produktions-Danmark”
ligger også i meget høj grad i Hovedstadsregionen, Århus-området
osv..
I og nær de store
byer, hvor trængslen på vejene er værst, er der simpelthen ikke
plads til at bygge flere motorveje, ikke plads til flere biler. Og
det hjælper jo ikke meget på trængslen der, at bygge motorveje i
Nord- og Vestjylland. Det ligner, set i forhold til
trængselsproblemet, mest en overspringshandling.
Cyklen fortsætter
Cyklen er ikke kun
et transportmiddel. Cyklen er et nydelsesmiddel. Selv om den er et
sundt nydelsesmiddel er den afhængighedsskabende. Desuden giver
cyklen hurtigere bevægelsesfrihed i byens rum end kollektiv
transport plus gåben. Kombinationen af cykler og S-tog er genial, og
ideen med cykelkupeer/-vogne bør udbredes til andre tog. Der er
derfor ingen grund til at frygte, at GKT vil medføre mindre cykling.
Cyklen vil fortsætte sin fremgang – fremrulning.
Elbiler løser ikke
CO2-problemet
Statsministeren
bebudede i sin åbningstale for indeværende folketingssamling, at
benzin- og dieselbiler skal udfases fra 2030. Jeg foreslog i 2009 at
forbyde salg af benzin- og dieseliler fra 2020 i et læserbrev i
Information. Men jeg vil vente med at glæde mig, indtil jeg ser
lovforslaget, der logisk set bør komme i indeværende
folketingssamling. Ellers er det kun kønne grønne men tomme ord.
Det koster meget
mere CO2 at fremstille en elbil end en fossilbil. Bjørn Lomborg har
kaldt det ”elbilens beskidte hemmelighed”.
Til elbilernes
forsvar skal det nævnes, at de i forhold til fossilbiler indhenter
forskellen i fremstillings-CO2 inden 100.000 km kørsel, hvis de
kører på helt grøn strøm. Desuden vil luftforureningen i byerne
med partikler og udstødningsgasser helt forsvinde.
Men det er en
”beskidt hemmelighed” ved alle privatbiler, uanset hvad de kører
på, at de er langt mindre effektive end kollektive trafikmidler, når
man ser på levetids-personkilometre pr. kilo fremstillings-CO2.
Det skyldes for det
første, at kollektive trafikmidler producerer personkilometre i
mange af døgnets timer, mens privatbiler holder stille, og optager
plads, der i øvrigt kunne bruges til noget bedre, det meste af deres
levetid.
For det andet,
kræver det færre materialer og dermed mindre CO2 at fremstille
eksempelvis en bus end 30 privatbiler. Fremstillings-CO2 pr.
benyttede sæder er mindre for kollektive trafikmidler.
For det tredje, har
kollektive trafikmidler – når der ses bort fra IC4 – en længere
levetid end privatbiler.
Fremtiden nærmer
sig
Minimering af
CO2-belastningen fra transportsektoren er nødvendig, hvis
CO2-nul-målet i 2050 skal nås. Det opnås ikke ved at erstatte
fossilbiler med elbiler. Det kræver, at mest muligt bilkørsel
flyttes til kollektiv trafik, og det opnås kun, men ikke
nødvendigvis alene, ved at gøre kollektiv trafik gratis. Valget
står imellem at tage skridtet nu eller være fodslæbende. Jo før
skridtet tages, jo bedre vil vi være stillet i den fremtid - der
nærmer sig dag for dag.
Som statsminister
Lars Løkke Rasmussen sagde i sin tale på P4G-mødet: ”We do not
need business as usual. We need business unusual. We do not need
half-hearted commitment. We need big ambitions. We do not need any
more words. We need action.” - Kønne grønne ord.
Kilder:
Bjørn Lomborg: Elbilens
beskidte hemmelighed
Dansk Industri: Kollektiv
transport
er
en god forretning – især for bilisterne
Ingeniøren (Morten Egedal):
500.000
kilometer før en elbil er grønnere end en dieselbil eller hvad?
Klaus
Cort Jensen: Forbyd
biler i 2020 nu (rul ned på siden)
Teknologirådet:
Perspektiver
ved indførelse af gratis offentlig trafik
Husholdningernes forbrug af transport ifølge Danamrks Statistik jf. tabel nedenfor. Summen af posterne 7111 og 7211 -7251 (begge inklusive) udgør 3.1434,7 kroner. Dette er ganget med antallet af husstande 2.553.300. Der fås at: I alt bruger Danskerne på biler og de øvrige nævnte poster 80,262 milliarder kroner.
SvarSletTeknologifrådet skønner at 4 % af bilisterne vil skifte til kollektiv transport ved indførelse af gratis kollektiv trafik 4% af 80,262 milliarder er 3,210 milliarder kroner.
2003:2005
ALLE HUSSTANDSTYPER
7111 Biler 13 221,2
7121 Motorcykler o.l. 364,9
7131 Cykler 650,1
ANDEN TRANSPORT OG KOMMUNIKATION 28 514,1
7211 Reservedele, tilbehør til transportmidler 1 260,1
7221 Brændstof, smøremidler 8 321,0
7231 Reparation mv. af transportmidler 3 518,9
7241 Andre tjenesteydelser vedr. transportmidler 2 655,8
7251 Vægtafgift, ejerafgift 2 457,7
Data indsamles over 3 år og omregnes til det midterste. Årligt udskiftes 1/3 af husstandene.
Sammenligning bør derfor ske mindst 3 år tilbage. Der er små ændringer i den præcise afgrænsning
af forbrugsarterne i de forskellige år. Forbruget er inkl. moms mv.
(Min beregning foretaget 2007, hvor 2004-2006-tal endnu ikke forelå)
Ikke medtaget (ser jeg nu 2019):
Husstandenes gennemsnitlige forbrug efter prisenhed, forbrugsgruppe og
tid
2005 Løbende priser
12.5.4.1 Motorkøretøjsforsikring: 5 118 kroner pr. husstand.
Jeg kontaktede i 2007 DS og spurgte hvad ”Andre tjenestydelser” var, og fik svaret, at det var f.eks. bilforsikring og renter og gebyrer på billån.
Konklusion: I Tabel 1 er gevinsten for ”Borgerne” ved ”Midre forbrug af biler” i virkeligheden lidt større end angivet. Det skulle være 6,5 (3,7 / 9,3) i stedet for 5,6 (3,2 / 8,0).
Den samfundsøkonomiske gevinst ved GKT er således 0,9 (0,5 /1,3) større end angivet (2005-tal).
Ved 7 procents overflyuning 1,1 milliard større end angivet i tabel 2.
På den anden side er omkostningerne ved trafikuheld angiveligt indregnet i COWI’s (Dansk Industri’s tal), og det er jo sådanne motorkøretøjforsikringer skal betale for, så det vil måske være at tælle den samme ting to gange, at medtage det (?).
Overslag: 2,5 millioner husstande, der bruger 5000 kroner på motorkøretøjsforsikring = 12,5 milliarder kroner. Hertil skal lægges sundhedsvæsenets udgifter til behandling af trafikofre.
Sygefravær og tabt aebejdsevene er forsikringsdækket for borgeren, der har været i et trafikuheld, men tabet ved sygefravær og førtidspensioner mv. for arbejdsgivere og det offentlige er ikke.
Dette blot til uddybning af emnet.