Gratis kollektiv trafik gør grøn omstilling af trafikken til en 12 mia kr. stor overskudsforretning hvert år
Af Klaus Cort – klauscort@gmail.com
I gennemsnit bruger
en dansk husstand ca. 41.000 kr. og i alt bruger danskerne ca. 110
milliarder kr. om året på at ødelægge klimaet ved at køre i bil. (1)1
- Ok, det er nok ikke hensigten, men det er virkningen.
Langt størstedelen
af biltrafikken er længere ture, hvor kollektiv trafik er det mindst
klimaskadelige alternativ. Derfor er det nødvendigt at flytte mest
mulig biltrafik over til kollektiv trafik, hvis man, som et bredt
flertal i Folketinget, vil give Danmarks bidrag til at ”redde
klimaet”.
Overflytningen fra
bil til kollektiv trafik kan opnås på to måder. Man kan hæve
afgifterne på biler og brændstof voldsomt – og få Gule Veste i
gaderne – og tabe næste valg. Eller man kan indføre gratis
kollektiv trafik. Måske er begge dele nødvendigt. Der er brug for
kraftige incitamenter til en ændret forbrugeradfærd.
How dare you,
Benny?
DTU har lavet
et notat
for trafikminister Benny. Heri starter DTU med at sige, at den
regnemaskine de bruger, LTM (der står for landstrafikmodellen),
faktisk ikke dur til at udregne konsekvanserne af indførelse af
gratis kollektiv trafik. Alligevel afviser Benny tanken om gratis
kollektiv trafik på baggrund af notatet. How dare you, Benny?
Og DTU har ganske
ret. Det LTM spyttede ud var mildt sagt mangelfuldt.
Flere
hundrede millioner nye gå- og cykelture
DTU
vurderer selv at stigningen i kollektiv trafik på 126 procent måske
nok er for højt. I en
rapport fra Teknologirådet (2006) kom man
frem til en stigning på 75 procent.
Nu
forholder det sig sådan, at man skal gå eller cykle til
busstoppested eller station, for at komme med den kollektive trafik.
Og man skal gå eller cykle fra den kollektive trafik til sit
bestemmelsessted. Det har
programmørerne
åbenbart
ikke har lært
LTM.
En
stigning i kollektiv trafik på
126 procent, vil betyde
flere hundrede millioner nye gå- og cykelture om året. (2) 2
Det vil klart
overstige de
21 procents overflytning af den eksisterende gang og cykling til
kollektiv trafik. DTU’s konklusion
om et fald i gang og cykling er derfor forkert. Tværtimod, vil
gratis kollektiv trafik medføre mere gang og cykling.
Cyklingen
kan fremmes
yderligere, ved at indføre gratis cykelmedtagning i alle tog og
letbaner – hvilket man selvfølgelig bør gøre.
Det væsentligste
mangler i DTUs notat
I opgørelsen af
velfærdsøkonomiske effekter mangler DTU den aller væsentligste:
borgernes besparelse på transport, når der indføres gratis
kollektiv trafik. Dog har man indregnet en del af den afledte
effekt (det såkaldte tilbageløb (3) 3)
af borgernes besparelse. Manglen er søgt udbedret i tabellen.
Samtlige tal i
tabellen er fra eller beregnet fra DTUs notat og Danmarks Statistik
(2018-tal. I paranteserne fremskrives tal fra Teknologirådet 2006, fordi DTU
ikke har beregnet de nævnte poster).
Gavner erhvervsliv og folk med lav indkomst
Den væsentligste
pointe i tabellen er, at de bilister der skifter til kollektiv trafik
ikke kun sparer afgifter til staten. De sparer også alle de andre
udgifter til bilhold.
Disse ”flere penge
i borgernes lommer” betales af mindre omsætning for eksempelvis
VW-fabrikkerne, Q8 og forsikringsselskaber.
Det øvrige danske erhvervsliv vil opleve øget omsætning, når borgerne får 16,2 mia kr. mere. Det gælder især turisterhvervet (jf. sidste sommers gratis færger). Erhvervslivet vil også have stor gavn af, at deres varer kan komme hurtigere frem på vejene.
De bilister, der skifter til GKT, vil være dem, der har mest behov for at spare på transportudgifterne. Og dem, der slet ikke har råd til at holde bil, vil selvsagt også nyde godt af GKT.
Når folk med lave indkomster får flere penge mellem hænderne, er de mere tilbøjelige til at bruge dem og mindre tilbøjelig til at spare op end de rige. GKT vil derfor øge beskæftigelsen mere end skattelettelser til de rige.
Både arbejdstagere og erhvervsliv vil have gavn af arbejdskraftens øgede mobilitet. Der er øget mobilitet både for dem der tager kollektiv trafik (fordi det er gratis og der vil være dobbelt så mange afgange) og for dem der tager bil (fordi de kommer hurtigere frem).
Hvad med
varebilerne?
Varebilerne er ikke
indregnet i tabellen fordi:
1) det (alt
overvejende) er virksomheder og ikke husstande, der ejer dem.
2) Varebiler, som
det fremgår af navnet, er beregnet til varetransport. Det drejer sig
typisk om varer, som det vil være vanskeligt eller umuligt at
medtage i kollektive transportmidler. Forestil dig VVS’eren og hans
lærling vælte ind i en Movia-bus med faldstammer på skulderen og
værktøjskasser i hænderne. Tømrere med lægter, glarmestre med
ruder osv..
Derfor undrer det
mig, at DTU medregner varebiler. Er det mon noget, de er blevet
presset til af en spindoktor eller embedsmand fra Trafikministeriet,
for at få talene til at se små ud? - Man har jo desværre hørt så
galt før.
Varebilers
forurening og klimabelastning kunne nedbringes ved, at offentlige
udbud (stat, regioner og kommuner) kun kan bydes på af firmaer, hvis
bilpark i 2021 mindst har 10 procent af deres biler som kører på el
(eller andet ikke-fossilt brændstof). I 2022 skal det være 20
procent. I 2023 30 procent osfd.. Et totalt forbud imod
diesel-hakkere, både varebiler og personbiler, i større byer,
kunne væe en anden mulighed.
Klassisk
socialdemokratisk?
Tanken om gratis
kollektiv trafik er i sin kerne blot en udvidelse af den klassiske
socialdemokratiske universielle velfærdsmodel. En model der har
gjort de nodiske lande til de bedste, rigeste og mest lykkebringende
lande at leve i - og blandt de bedste lande at drive virksomhed i.
Men man behøver
ikke denne ”ideologiske overbygning.” Man kan også vælge bare,
at set det som økonomiske stordriftsfordele realiseret på
samfundsplan, at se kollektiv trafik som stordrift i
personkilometer-produktion.
Trafikforskere mener
at gartis kollektiv trafik kræver store investeringer fra statens
side, og kalder ideen for urealistisk. (4)4
Det krævede store
investeringer for Henry Ford, at lave det første samlebånd. Men det
var både en realistisk og smart idé.
Vort gratis
sundhedsvæsen kræver store statslige investeringer eksempelvis i
super-sygehuse samt uddannelse af læger og sygeplejersker. Men det
er blevet realiseret.
Vor gratis
uddannelse fra 0’de klasse til universiteter, har krævet og kræver
store statslige investeringer. Den er blevet realiseret.
Mener de
universitetsansatte trafikforskere og Benny, at det vil være bedre
samfundsøkonomisk, at indføre ”tuition fees” (brugerbetalig) på
universiteterne og ovelade befolkningens sundhed til private
forsikringsordninger?
Som det fremgår af
indledningen, kræver biltrafik hele tiden store investeringer –
både ud af private lommer og ud af statskassen til motorveje. En
grøn omstilling af trafikken vil være billigere, både i kroner og
CO2 , med indførelse af gratis kollektiv
trafik.
Fodnoter til tekst
1) Husstandenes
udgifter til biler bliver sammenlagt 41416 kr.. Men da talene
givetvis indeholder nogle cykellygter, noget løbehjul-leje og noget
motorcykelbenzin rundes der skønsmæssigt ned til 41.000. Danmarks
Statistik sammenregner de to seneste (opgjorte) år 2017 og 2018. Så
når der skal ganges med antal husstande i perioden, må det blive
gennemsnittet af antal husstande
pr. 1. januar 2017, 2018 og 2019 = 2688200. Ganget med 41000
giver det 110,2 milliarder. Renter og gebyrer på billån er ikke
talt med, da jeg ikke har kunnet finde en statistik om det.
2) I
2018 var der 273
mio. passagerer på det danske skinnenet gange 126 procent gange
2 = 688 mio nye gå og cykelture. Disse ture til og fra stationen
skal altså blot være på ca. 1 km for at opveje faldet i cykling i
DTUs Tabel 3 (-693 mio. personkiliometer). Hertil skal lægges
(typisk) gåture til (rene) busture. Endelig er der gang ved skift.
At tage trappen op fra metroen på Nørreport giver givetvis lige så
megen motion som 1 km cykling. Endelig vil nogle af de bilister, der
skifter til kollektiv trafik, stadig køre bil til stationen, men de
vil trods alt få lidt motion i den anden ende af rejsen med
kollektiv trafik.
3) Tilbageløb er, at ændringer i borgernes disponible indkomst
afspejler sig i ændringer i indtægterne fra skatter og
afgifter.
Fodnoter til tabel
1) Fordi
der sidder gns. 1,3 person i personbiler. Denne væsentlige detalje
fik jeg ikke med i mine beregninger i december 2018. Det var en
fejl. Jeg beklager.
2) 5,6
procent af 110 mia. (husstandenes udgifter til biler) = 6,2 mia.
3) Tal
fra Teknologirådets
rapport 2006 fremskevet med forbrugerprisindekset (0,7ganget med
1,2).
4) Tal
fra Teknologirådets
rapport 2006 fremskevet med forbrugerprisindekset ganget
126%/75% (ændret vurdering af nødvendig kapacitet). Store
kapacitetsudvidelser kræver flere dyre anlægsinvesteringer, mens
mindre er meget billige, eks. at sætte en ekstra vogn på toget.
Dette er ikke indregnet.
5) Tal
fra Teknologirådets
rapport 2006 fremskevet med forbrugerprisindekset.
6) Udregnet
til halv billetpris: ½ gange 10 mia gange 126% gange
5989,2/11344,8 (jf. DTUs tabel 3) = 3,3 mia.
Det udregens til halv billetpris fordi: man antager, at en rejse er det værd som folk vil betale for den.
Hvis billetprisen faldt til 90% af nuværende, vil en lille del af de nye rejser blive foretaget.
Hvis prisen faldt til 80% af nuværende, vil flere af de ny rejser blive foretaget.
... osfd.
Hvis prisen faldt til 10% af nuværende, vil næsten alle de nye rejse blive foretaget.
Det bedste skøn på den gennemsnitlige pris ved hvilken de nye rejser ellers ville blive foretaget (= den værdi folk vil tillægge dem) er derfor 50% af den nuværende billetpris.
Jeg har spurgt DTU-forskern bag notatet om, hvorfor tilbageløbet i det ene tilfæde udgør 21% og i det andet 44%.
SvarSletOg om, der er specielle forhold i transportsektoren, der begrunder afvigelse fra Finansministeriets standard-tilbageløbsfaktor på 23%.
https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/sau/spm/110/svar/1727320/2303921.pdf
Det har jeg ikke fået svar på. Regner man med 23% fås:
Samlet tilbageløb:
23% af 16,2 mia. kr. = 3,7 mia. kr.
Sum (Statens samlede udgift) = - 9,0 mia. kr.
I alt (samfundøkonomisk virkning) = + 12,5 mia. kr. +????? -?